Nieuws
Tijdlagen in Milaan en Turijn: HHP op reis!
Milaan staat wereldwijd bekend als stad van mode en design en is het economische hart van Italië. In concurrentie met al het erfgoed dat te vinden is in Rome en Florence lijkt de stad weinig aantrekkelijk en heeft ze een negatief imago. Studenten van het Humanities Honours Programme gingen op onderzoek uit. Een reiscommissie van vijf studenten van ons departement Geschiedenis-Kunstgeschiedenis, Estel van den Berg, Merlijn Barkema, Elly Lewin, Maaike Roodenburg (allen geschiedenis) en Niels Weijenberg (kunstgeschiedenis) stelden in samenwerking met honourscoördinator Frans Willem Lantink een programma samen rond de rijke tijdlagen van Milaan, die de vroege middeleeuwen, renaissance, barok, de negentiende eeuw, fascisme en de huidige avant-garde architectuur omvatten. Ook organiseerden zij dagtrip naar Turijn, een tweede bolwerk van cultuur en welvaart in het Noorden.
Milaan blijkt een Europese vergelijking glansrijk te doorstaan: een duizelingwekkende afwisseling van indrukken volgde onze tour. Van Rafaëls School van Athene in de Pinacoteca Ambrosiana tot de San Fedele – een Jezuïetenkerk met het eerste priesterseminarie in Europa met het standbeeld van de 19de-eeuwse schrijver Manzoni ervoor, die met dodelijk gevolg van de trappen van deze kerk viel… Van de art deco Villa Necchi Campiglio uit de jaren ’20 (met het eerste privézwembad in Milaan) tot de troosteloze Piazzale Loreto (waar Mussolini eindigde, en door er een rotonde van te maken een lieu de mémoire verhinderd wordt): De reiscommissie gidste de studenten al wandelend, rennend, met metro, tram of trein langs allerlei bijzondere plekken in Milaan en Turijn.
Hoogtepunt voor velen was het uitvoerige bezoek aan de Duomo – hét toonbeeld van tijdlagen. Niels Weijenberg schreef zijn honoursthesis over de glas-in-lood ramen van de kerk en de Noordelijke kunstenaars die ze vervaardigden; eerder deed hij al onderzoek naar het toeristische imago van Milaan. De reis werd afgesloten met een uitvoerige discussie met Marco Minicucci van ‘Yes Milano’, waarin de recent opgedane Milaan-ervaringen werden gedeeld met de beleidsmaker van citymarketing.