Humanities Honours Blog

Nieuws

Engelstaligheidsdebat HHP

De Universiteit Utrecht probeert internationaliteit steeds meer in haar onderwijs te integreren. Zo zien we Engelstalige bachelor-tracks opduiken binnen de faculteit Geesteswetenschappen, zoals History en Media and culture. Als gevolg daarvan ontstaat er bij het Humanities Honours Programme discussie over hoe/of internationale studenten bij het programma betrokken kunnen worden.

Woensdagavond 25 oktober organiseerde SV Eureka een debatavond rond deze kwestie. Een panel, bestaande uit HHP-docenten Barnita Bagchi, Alec Badenoch en Frans Willem Lantink, boog zich over verschillende stellingen in het kader van de mate waarin het HHP zich zou moeten voegen naar de toenemende internationaliteit van de universiteit. Aanwezige studenten konden vervolgens reageren op de stellingnames van het panel. In de discussie die op gang kwam, klonken uiteenlopende opvattingen door, wat een levendig debat opleverde.

We bespraken onder andere tot op welke hoogte internationalisering en verengelsing synoniemen zijn en hoe internationalisering c.q. verengelsing van het Honours-onderwijs zich zou vertalen naar de Honours-community. Daarnaast maakten we afwegingen over het belang van het Nederlands als wetenschappelijke taal met authentieke eigenschappen, en de mate waarin een (te) star vastklampen aan het Nederlands tot uitsluiting van internationale studenten zou leiden.

Alec Badenoch sprak richting het eind van de avond de volgende woorden: “Hoe wil het honoursprogramma zijn? Wil het internationale studenten betrekken? Welke rol kan taal spelen? Dit kan zich uitstrekken tot Nederlandse studenten die een vreemde taal bestuderen. Eentaligheid is niet normaal, het HHP kan een plek zijn waar meertaligheid op een hele mooie, creatieve manier geïntegreerd kan worden.”

Naar aanleiding van deze en dergelijke uitspraken, werd besloten dat het HHP de plek bij uitstek is om te  experimenteren met inbedding van internationaliteit, zonder dat het Nederlands geheel moet worden uitgebannen. Een student vatte dit als volgt samen, waarna het debat werd gesloten: “Ik denk dat het belangrijk is om niet te spreken van ‘moeten’ maar dat we mogelijkheden en ruimte erkennen om naar een middenweg te zoeken.”